English (United States) Persian (Iran)
امروز: شنبه، 27 آبان 1396 
English (United States) Persian (Iran)
اخبار

چاپ

نصرتي، شهردار قزوين:

فرهنگ‌سازي دوچرخه‌سواري نياز به عزم جدي و ملي دارد

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: مديريت شهري قزوين اقدامات زيرساختي براي توسعه دوچرخه سواري انجام داده است و اکنون بايد براي ترويج دوچرخه سواري فرهنگ سازي صورت گيرد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در اولين همايش چشم انداز حمل و نقل پاک با محوريت دوچرخه در شهر افزود: اقدامات زيرساختي براي توسعه دوچرخه سواري در شهر قزوين اجرايي شده است و بودجه خوبي سالانه براي بهبود حمل و نقل هزينه مي‌شود اما هنوز اقدامات فرهنگي براي توسعه دوچرخه سواري در شهر تاريخي و فرهنگي قزوين صورت نگرفته است.

وي با اشاره به تشکيل کارگروه "قزوين+20" در سال 88 که اکنون هر هفته با حضور بيش از 60نفر جلسات اين کارگروه برگزار مي‌شود، بيان کرد: در ابتداي برگزاري اين کارگروه در سال 88، 20موضوع از سوي اين کارگروه مطرح شد که در هر موضوع چندين پروژه تعريف شده است.

نصرتي با اشاره به اينکه در سال 88 اجرايي شدن اين 20موضوع براي مسوولان و مردم آرزو بود، بيان کرد: در سال 88 براي اين کارگروه موضوع حمل و نقل در اولويت قرار داشت و محورهاي اول آن احداث مرکز کنترل ترافيک، تهيه طرح جامع ترافيک شهر قزوين و احداث پنج تقاطع غيرهمسطح بود.

وي افزود: اکنون به جاي پنج تقاطع غيرهمسطح در شهر قزوين 20 تقاطع احداث شده است و مرکز کنترل ترافيک در شهر قزوين احداث و طرح جامع ترافيک شهر قزوين نيز تهيه شده است.

وي تصريح کرد: در آن زمان نيازها و نگاه‌ها به گونه‌اي ديگر بود، به گونه‌اي که يک حس رقابتي بين شهرها وجود داشت که هر شهري که تقاطع و برج بيشتري داشته باشد آن شهر توسعه يافته است اما اکنون اين نگاه فرق کرده است.  

شهردار قزوين گفت: اکنون طبق طرح جامع شهر همه بلوارها به جزء يک بلوار در شهر قزوين احداث شده است.

نصرتي افزود: طبق طرح جامع ترافيک شهر قزوين بايد 100کيلومتر مسير دوچرخه در شهر قزوين در افق 2010 احداث شود که اکنون 20کيلومتر آن احداث شده است.

وي بيان کرد: طبق طرح جامع ترافيک شهر قزوين احداث مسير پياده در اولويت قرار دارد و بهاء دادن به حوزه اتومبيل به حداقل رسيده است و همچنين پرداختن به حمل و نقل عمومي در اولويت قرار دارد.

وي با اشاره به ايستگاه‌هاي دوچرخه سواري در شهر قزوين گفت: تا 4 ماه آينده در شهر قزوين طرح ايستگاه‌هاي دوچرخه سواري اشتراکي راه‌اندازي خواهد شد و شهر قزوين با عقد قرارداد با پيمانکار در کشور با شيوه جديد اين طرح را اجرايي خواهد کرد.

نصرتي افزود: در طرح ايستگاه‌هاي دوچرخه اشتراکي در شهر قزوين 25 ايستگاه با 500دوچرخه پيش بيني شده است.

شهردار قزوين با بيان اينکه طبق آمار 40هزار نفر در شهر قزوين دوچرخه دارند، گفت: در شهر 400هزار نفري فقط 10درصد صاحب دوچرخه هستند.

وي با بيان اينکه خيابان‌هاي اين شهر براي اين تعداد خودور به خصوص خودروهاي تک سرنشين طراحي نشده است، گفت: تمام زيرساخت هاي کشورهاي پيشرفته به گونه اي طراحي شده است که مشکلي براي خودرو وجود ندارند اما به گونه‌اي فرهنگ سازي کردند که نقش دوچرخه در اين کشورها پررنگ تر است.

شهردار قزوين بيان کرد: وضعيت فعلي ما مشابه 50سال گذشته کشورهاي توسعه يافته است و کشورهاي توسعه يافته اقدامات تاثيرگذاري براي فرهنگ سازي دوچرخه سواري انجام دادند.

وي افزود: بايد اکنون اقدامات فرهنگ سازي براي توسعه دوچرخه سواري به خصوص از طريق صدا و سيما و انجمن هاي مردمي، دانشگاه و مدارس صورت گيرد.

نصرتي تصريح کرد: يکي از اولويت هاي اصلي کارگروه "قزوين +20" اکنون موضوع دوچرخه سواري در شهر است و اجراي طرح ايستگاه‌هاي دوچرخه اشتراکي از سوي اين کارگروه پيشنهاد شده است.

وي بيان کرد: برگزاري همايش‌هاي در اين راستا ارزشمند است اما انعکاس و نتايج اين همايش ارزش بيشتري دارند.

شهردار قزوين گفت: در گذشته شهر قزوين به خاطر دشت بودن و داشتن شيب مناسب دوچرخه سواران زيادي داشت اما اکنون اينگونه نيست.

نصرتي افزود: در شهر قزوين اگر بخواهيم مي‌توانيم دوچرخه سواري را ترويج دهيم.

شهردار قزوين افزود: اکنون مسير دوچرخه سواري در جاده باراجين احداث شده و اينگونه زيرساخت‌ها در اين شهر فراهم شده است.

اين مقام مسوول ادامه داد: براي فرهنگ سازي دوچرخه سواري نيازي به زمان طولاني نداريم بلکه اگر بخواهيم مي توانيم با عزم جدي و ملي به نتيجه برسيم.

وي با اشاره به احداث تقاطع‌ها و بلوارها از سوي شهرداري قزوين گفت: کميسيون هاي مانند کميسيون ماده پنج و 100 يک سري کاربري‌هاي تعريف مي‌کنند براي افرادي که ساخت و ساز انجام دادند که تقاطع‌ها و بلوارها را تحت شعاع قرار داده است به گونه‌اي که نشان مي‌دهد اصلا شهرداري قزوين هيچ اقدامي انجام نداده است.

وي اضافه کرد: اين کميسيون‌ها کاربري‌هاي در محور برخي تقاطع‌هاي غيرهمسطح بدون پارکينگ و براي شغل‌هاي خاص به صورت تجاري خطي تعريف کردند که باعث شده به دليل عدم رعايت شهروندان و در برخي مواقع عدم حضور پليس در پنج تقاطع غيرهمسطح شاخص، پارک خودروها به صورت دوبله و سه بله صورت گيرد که در اين رابطه راهکارهايي پيدا کرديم تا اين مشکل حل و فصل شود.

پايان پيام

 

 

  

  •  
     
صفحه اصلي  |  معاونت ترافيك  |  مديريت ها  |  گالري تصاوير  |  تماس با ما  |  نقشه آنلاين ترافيک  |  طرح ها و پروژه ها  |