شنبه ۱۳۹۱/۰۴/۲۴

همداني، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين:

پارکينگ بسازيد، امتياز بگيريد

اعطاي امتيازات ويژه به سرمايه گذاران براي احداث پارکينگ مازاد يکي از مهمترين برنامه هاي شهرداري قزوين جهت رفع مشکل کمبود پارکينگ عمومي است.

 

به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين و به نقل از روزنامه جوان؛ افزايش هر ساله تعداد خودرو در سطح شهرهاي کشور و عدم تعادل بين عرضه و فراهم آوردن زيرساختها و امکانات مورد نياز، سبب شده که در بسياري از شهرها از جمله قزوين، نبود فضاي مناسبي براي پارک خودروها به يکي از دغدغه‌هاي مهم مردم و مسئولان شهري تبديل شود و با وجود صرف هزينه بسيار در اين خصوص، قزويني ها همچنان از کمبود پارکينگ، گله مند باشند. براي اطلاع بيشتراز وضعيت پارکينگ هاي عمومي اين شهر با سيد مهدي يدي همداني معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين به گفتگو نشستيم:

وضعيت پارکينگ هاي عمومي سطح شهر را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
متاسفانه به دليل ورود سالانه ?? هزار خودرو به شهر قزوين و عدم مديريت صحيح عرضه و تقاضاي خودرو، با وجود صرف هزينه هاي بسيار و احداث پارکينگ هاي طبقاتي، قزوين همچنان با کمبود فضاي مناسب پارک در سطح شهر روبروست، شهرداري تاکنون در?? نقطه سطح شهر پارکينگ مسطح احداث کرده، اما متاسفانه جوابگوي اين تعداد خودرو نيست.

شهرداري تاکنون چه اقداماتي براي رفع اين معضل انجام داده است؟
در سالهاي اخير با مشارکت بخش خصوصي اقداماتي انجام شده که از آن جمله مي توان به احداث پارکينگ براي ??? خوردو اشاره کرد، طي دو سال گذشته نيز احداث پارکينگ طبقاتي با ??? فضاي پارک در دستور کار قرار گرفته که اين پروژه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد. پارکينگ طبقاتي ورودي شهر نيز که در حال حاضردر مرحله مطالعات فاز صفر است جزو پروژه هاي بعدي است. علاوه بر آن اعطاي امتيازات ويژه به سرمايه گذاران براي احداث پارکينگ مازاد يکي از مهمترين برنامه هاي شهرداري جهت رفع مشکل کمبود پارکينگ عمومي است.

منظورتان از اعطاي امتياز ويژه چيست؟
شهرداري به منظور جلب سرمايه گذاران ومشارکت بيشتر با آنها، ضوابط تشويقي تعيين کرده که بر اساس آن افرادي که در پروژه هاي ساختماني از جمله مجتمع هاي تجاري اقدام به ايجاد فضاي مازاد براي پارک تعداد بيشتري خودرو نمايند از امتيازاتي چون تخفيف عوارض شهرداري، کاهش هزينه هاي ساختماني و حمايت هايي از اين قبيل برخوردار خواهند شد.

با روند کنوني آيا مي توان اميدوار بود که طي چند سال آتي در قزوين مشکل کمبود پارکينگ وجود نداشته باشد؟
خير با شرايط موجود، شهرداري توان تامين اين همه فضاي مورد نياز را ندارد و رفع اين مشکل که البته در کوتاه مدت امکان پذير نيست، عزمي همه جانبه مي طلبد. مشخص نبودن متولي پارکينگ هاي عمومي، موازي کاري برخي ادارات و نهادها در اين مورد، صرفه اقتصادي نداشتن پارکينگ ها با توجه به نرخ هاي تصويب شده موانعي بر سر راه حل اين مشکل است. علاوه بر آن، عليرغم تلاش شهرداري براي تحقق رويکرد فرهنگي، عدم تمايل شهروندان براي پرداخت هزينه هاي پارک خودروهايشان و بحث نرخ پارکينگ ها نيز مورد ديگري است که نيازمند فرهنگ سازي بيشتر در اين خصوص است. همچنين تلاش پليس براي نظارت دقيق تر بر پارک حاشيه اي نيز مي تواند در ترغيب مردم به استفاده از پارکينگ هاي عمومي و سودبخشي اين مکانها بسيار مثمرثمر باشد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط