یکشنبه ۱۳۹۱/۰۶/۲۶

عرشيان، مديرعامل سازمان ترافيك شهرداري قزوين خبرداد:

احداث آژانس دوچرخه با استفاده از كارت مكانيزه در آينده اي نزديك در قزوين

در راستاي ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه، آژانس دوچرخه به صورت سيستمي مكانيزه، بدون استفاده از نيروي انساني و صرفا با استفاده از كارت الكترونيك در آينده نزديك در شهر قزوين راه اندازي مي شود.

 

به گزاش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين، مديرعامل اين سازمان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت : در حال حاضر آژانس دوچرخه در شهرهاي اصفهان، تهران و مشهد در حال فعاليت است اما كاري كه شهرداري و شوراي اسلامي شهر قزوين پيگير آن است كمي متفاوت تر از آن ها و به صورت كاملا مكانيزه مي باشد.
اسماعيل عرشيان افزود : به اين صورت كه شهروندان علاقمند به استفاده از دوچرخه براي تردد مي توانند با ارائه كارت به دستگاه كارت خوان دوچرخه را تحويل بگيرد وپس از طي مسافتي دوباره دوچرخه را در يكي از ايستگاه ها تحويل دهند.
وي عنوان كرد: يكي از برنامه هايي كه سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين براي ترويج فرهنگ ترافيك در هفته عابر پياده اجرا كرده است، همايش دوچرخه سواري مديران ارشد استان مي باشد.
اين مسئول افزود : همايش دوچرخه سواري مديران ارشد قزوين حركتي نمادين و كاري بسيار ماندگار است كه دو هدف را دنبال مي كرد.يكي يادآوري اثرات مثبت و نقشي كه دوچرخه مي تواند در سيستم حمل و نقل و ترافيك شهر و سلامتي انسانها داشته باشد و ديگري ادامه انجام اقداماتي كه شهرداري در راستاي توسعه فرهنگ دوچرخه سواري در بين شهروندان، در دستور كار خود قرار داده است.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين با اشاره به قابليت هاي موجود در شهر قزوين براي استفاده از دوچرخه به منظور تردد اظهار داشت : براساس مطالعاتي كه وزارت كشور انجام داده است، از آنجايي كه شهر قزوين يك شهر تاريخي مي باشد و از لحاظ شبكه معابر و توپوگرافي شهر ( شيب طولي خيابان )مستعد بحث دوچرخه سواري است.
عرشيان افزود : چرا كه در بحث دوچرخه سواري شيب طولي معابر بسيار حائز اهميت است و موجب مي شود دوچرخه سوار خسته نشود و راغب استفاده از دوچرخه باشد.
وي اضافه كرد : از سوي ديگر شهر قزوين از ديرباز در بحث استفاده از دوچرخه براي تردد،  زبان زد بوده و مردم به صورت خودجوش از دوچرخه براي عبور ومرور استفاده مي كردند. به طوري كه در سال 1343اولين گواهي نامه دوچرخه در شهر قزوين صادر شد.
اين مسئول با اشاره به اقدامات شهرداري قزوين در راستاي استفاده از دوچرخه براي تردد درون شهري بيان داشت : در شهرداري قزوين نيز در راستاي ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان يكي از وسايل حمل و نقل عمومي كه كمك بسيار زيادي به سيستم ترافيك شهر خواهد كرد؛ اقداماتي طي سال هاي اخير در دستور كار قرار گرفته كه از مهم ترين آن ها مي توان به بحث احداث و توسعه مسيرهاي دوچرخه كه يكي از زيرساخت هاي اصلي براي ترويج اين فرهنگ به شمار مي رود، نام برد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين عنوان كرد : در حال حاضر حدود 5كيلومتر مسير دوچرخه سواري در جاده باراجين (حد فاصل دانشگاه آزاد تا پارك باراجين) كه معروف به جاده سلامت است، در حال احداث مي باشد كه از پيشرفت فيزيكي 50درصدي برخوردار است.
 
عرشيان افزود :‌ همچنين مسير دوچرخه سواري خيابان نوروزيان(حدفاصل ميدان سرداران تا صداوسيما) نيز در دستور کار شهرداري قزوين قرار گرفت.
وي اضافه كرد : مسيرهاي دوچرخه سواري بلوار معلم، خيابان خيام،بلوار آزادگان(غياث آباد)، خيابان شهدا و خيابان منتظري نيز جزو شبكه معابري هستند كه مسير دوچرخه با تدابير خاصي در آن ها ايجاد شده است.
به گفته اين مسئول شهرداري قزوين در رويكرد جديد خود در هر نقطه از شهر كه بحث طراحي پياده روسازي مطرح شده، ايجاد مسير دوچرخه سواري را نيز در دستور كار خود قرار داده است.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين با شااره به اين كه مسير دوچرخه سواري از لحاظ آيين نامه ايمني راهها ويژگي هايي دارد كه به 3بخش تقسيم شده است، يادآورشد : مسيرهاي گروه الف يا درجه يك كه حتما بايد به وسيله جدا کننده از مسير سواره رو جدا گردد، مسيرهاي درجه دو كه به وسيله رنگ و علائم افقي از جريان ترافيك تفكيك مي شود و مسيرهاي درجه سه كه همراه با جريان ترافيك انجام مي شود .
عرشيان افزود : با توجه به اهميتي كه مسير درجه يك مي تواند داشته باشد، شهرداري قزوين بر اجراي مسير درجه يك است كه در آن، مسير دوچرخه به وسيله جدول از سواره رو تفكيك مي شود؛ تاكيد دارد.
 وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه با انجام همايش هاي نمادين دوچرخه سوار شاهد ايجاد رغبت براي استفاده از دوچرخه به منظور تردد درون شهري در بين شهروندان باشيم.
 
پايان پيام

تصاویر مرتبط