یکشنبه ۱۳۹۶/۰۷/۳۰

ميزاني، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين:

تغيير جهت خيابان خيام رضايت شهروندان را به دنبال داشته است

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: تغيير جهت حرکت خودروها در خيابان خيام به دليل کاهش بار ترافيکي معابر و دسترسي مناسب خودروها به مراکز مختلف واقع در اين معبر در مجموع رضايت شهروندان قزويني و کسبه اين محدوده از شهر را به همراه داشته است.

به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين؛ در برهه‌اي از زمان طرح پياده راه خيام مطرح و اجرايي شد که در اين طرح از ورود خودروها به بخشي از محور خيام محدود مي شود.

پس از گذشت مدت زماني شاهد نارضايتي کسبه از اجراي طرح پياده راه خيام بوديم زيرا تصور مي کردند که ممنوعيت تردد خودروها در خيابان خيام موجب کاهش رونق کسب و کار آنان مي شود بنابراين مجموعه مديريت شهري بايد دنبال راهکار ديگري براي کاهش بار ترافيکي خيابان خيام مي بود.

در اين ميان بحث اجراي طرح تغيير جهت حرکت خودروها در بخشي از محور خيام در دستورکار قرار گرفت که مي توانست ضمن کاهش بار ترافيکي معبر، رضايت کسبه و شهروندان را هم به دنبال داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين در خصوص اجراي طرح تغيير جهت خيابان خيام و اثرات آن گفت: به منظور رفع مشکلات ترافيکي محور خيام، جهت خيابان خيام از چهارراه عدل به سمت بوعلي تغيير کرد به گونه اي که پيش از آن جهت حرکت در محدوده از شهر از شمال به جنوب بود که در حال حاضر به جنوب به شمال تغيير يافته است.

ميزاني با اشاره به هدف از اجراي اين طرح عنوان کرد: هدف از اجراي اين پروژه کاهش بار ترافيکي معبر و آسايش کسبه و ساکنان اين محدوده از شهر قزوين است.

وي افزود: هچنين طبق بررسي هاي بعمل آمده مقايسه وضع موجود با تغيير جهت خيابان خيام  شاهد کاهش 33 درصدي سفرهاي درون شهري در محدوده هسته مرکزي شهري خواهيم بود.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين اضافه کرد: قبل از اجراي اين طرح بايد تمام جوانب را مي سنجيديم و با توجه به نتايج ارزيابي ها تصميم گيريمي کرديم بنابراين مطالعات ميداني لازم را در اين محدوده از شهر انجام داده و بر اساس آن تصميم بر آن شد که بخشي از خيابان خيام تغيير جهت پيدا کند.

ميزاني ادامه داد: اکنون که مدتي از تغيير جهت خيابان خيام مي گذرد با بهبود وضعيت ترافيکي در هسته مرکزي شهر روبرو هستيم زيرا با کاهش بار ترافيکي اين معبر شاهد روان سازي جريان ترافيک در خيابان هاي اطراف اين معبر هستيم.

وي خاطرنشان کرد: خيابان خيام به تنهايي حجم عبوري کمي را رد مي کند اما افزايش بار ترافيکي اين معبر در خيابان هاي اطراف گره ترافيکي ايجاد مي کرد که اين گره ترافيکي به سهم خود مشکلات زيادي را براي شهروندان به همراه داشت.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين اظهار کرد:  بحث دسترسي يکي از دغدغه هاي کسبه هسته مرکزي شهر بود که با اجراي پروژه تغيير جهت خيابان خيام ضمن رفع  اين دغدغه کسبه، دسترسي هاي لازم تأمين شده و در کنار آن مشکلات ترافيکي هسته مرکزي شهر هم کاهش يافته است.

ميزاني يادآور شد: با اجراي اين طرح مسيرها کمي براي ساکنان اين محدوده از شهر  دورتر شده اما به دليل کاهش بار ترافيکي، کاهش آلودگي هوا و ساير جوانب مثبت اين طرح مي توان از دور شدن مسير چشم پوشي کرد.

علي محمدي يکي از شهروندان قزويني در خصوص اثراتي که تغيير جهت خيابان خيام ايجاد کرده است، گفت:  تغيير جهت خيابان خيام که کاهش بار ترافيکي معبر را به همراه داشته موجب شده استفاده از مراکز مختلف خدماتي که در اين محدوده از شهر وجود دارد، آسان تر از قبل باشد

وي افزود: قبل از تغيير جهت خيابان خيام به دليل حجم بالاي بار ترافيکي خيابان خيام با مشکلات عديده اي براي استفاده از مراکز خدماتي اين محدوده از شهر روبرو بوديم و در برخي از موارد بايد ساعت ها در ترافيک معطل مي شديم.

محمد گروسي يکي ديگر از شهروندان در اين باره گفت: با توجه به اينکه مراکز تجاري و خريد متعددي در خيابان خيابان واقع شده است، تغيير جهت حرکت خودروها در اين معبر و کاهش بار ترافيکي که به دليل اين تغيير جهت رخ داده بستر بسيار خوبي براي استفاده شهروندان از مراکز خريد خيام ايجاد کرده است.

وي عنوان کرد: شهروندان بدون درگير بودن با  بار ترافيکي معبر و با رفاه حال بيشتري مي توانند در ساعات مختلف شبانه روز براي انجام خريد به مراکز خريد خيابان خيام مراجعه کرده و با آرامش بيشتري به خريدهاي خود برسند.

مريم کريمي نيز در خصوص روان سازي جريان ترافيک خيابان خيام که در نتيجه تغيير جهت اين خيابان حاصل شده و اثرات مثبت آن بر استفاده از خدمات مراکز پزشکي اين خيابان بيان کرد: بخش قابل توجهي از مراکز پزشکي و مطب ها در خيابان خيابان واقع شده است بنابراين ايجاد بستر مناسب براي دسترسي شهروندان به اين مراکز بسيار حائزاهميت بود.

وي افزود:  تغيير جهت خيابان خيام موجب شده که بار ترافيکي اين معبر کاهش يابد و به تبع آن شهروندان براي مراجعه به مراکز پزشکي واقع در اين خيابان با مشکلات کمتري روبرو شوند.

 

پايان پيام