سه‌شنبه ۱۳۹۶/۰۹/۲۸

ميزاني، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين:

فرهنگسازي، ايمن سازي مسيرهاي دوچرخه و هماهنگي براي اعمال قانون در دستور کار قرار دارد

وهاب ميزاني، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: فرهنگسازي، ايمن سازي مسيرهاي دوچرخه و هماهنگي براي اعمال قانون در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ ميزاني در کارگروه تخصصي مديريتي توسعه دوچرخه سواري در قزوين با حضور اعضاي شوراي شهر و مديران شهري قزوين و با دعوت از گروه NBP از کشور هلند افزود: شهر قزوين به دليل وسعت، نوع توپوگرافي و هواي مناسب مي تواند دوچرخه را به عنوان الگوي حمل و نقلي مناسب مورد استفاده قرار دهد.

وي با اشاره به اينکه بر اساس ارزيابي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت کشور، شهر قزوين به عنوان شهري مناسب براي استفاده از دوچرخه مطرح شده است، عنوان کرد: افزايش توانايي خريد خودرو، تأمين رفاه، تقاضاي اجتماعي و طراحي هاي شهري از عوامل روي آوردن مردم به استفاده از خودروي شخصي است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين افزود: افزايش خودرو هاي شخصي موجب افزايش حجم ترافيک، آلودگي هوا و مصرف منابع ملي شده است.

ميزاني تصريح کرد: با توجه به آمار کشوري تنها 2.6 درصد از حمل و نقل کشور با دوچرخه است و اين در حالي است که اين آمار در کشور هلند 30 درصد و در کلانشهرهاي اين کشور اين رقم بيشتر است.

وي با بيان اينکه براي دستيابي به توسعه دوچرخه سواري در شهر قزوين کميته تخصصي حمل و نقل تشکيل شده است، گفت: اين کميته شامل مديران استاني، شهري، متخصصان، انجمن هاي مردم نهاد است و در آن برنامه هاي بلندمدت، ميان مدت و کوتاه مدت در اين راستا در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به اينکه براي نيازسنجي مردم شهر قزوين در زمينه توسعه دوچرخه سواري پرسشنامه اي تدوين و در اختيار شهروندان قرار گرفت، اظهار کرد: بر اساس اين پرسشنامه 87 درصد از دوچرخه سواران با مسيرهاي دوچرخه آشنايي داشتند و ميسر فردوسي به عدل پراستفاده ترين مسير دوچرخه توسط اين افراد بود.

ميزاني افزود: پيشنهاد مردم در اين نظرسنجي احداث مسير دوچرخه در خيابان امام خميني (ره) و نادري بوده است و 6 درصد از افراد نيز درخواست ايجاد مسير دوچرخه در تمام سطح شهر را داشتند.

وي با بيان اينکه نامناسب ترين مسير از نظر اين افراد مسير فروسي و خيام بوده است، عنوان کرد: 42 از اين افراد توقف خودرو ها در مسير دوچرخه و 24 درصد افراد نيز موانع موجود در مسير را عامل نامناسب بودن اين مسير ها عنوان کردند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين امنيت و ايمني را از مهم ترين عوامل استفاده از دوچرخه در شهرها برشمرد و گفت: 45 درصد از افراد رعايت نکردن حق تقدم توسط رانندگان، 18 درصد نبود مسير هاي دوچرخه و بقيه افراد نامناسب بودن مسير هاي موجود، نبود قانون مناسب، نبود محل مناسب براي توقف دوچرخه و محل ايمن را از عوامل استفاده نکردن شهروندان از دوچرخه اعلام کردند.

ميزاني با بيان اينکه در اين نظرسنجي 37 درصد از دوچرخه سواران حداقل يکبار تصادف با خسارت مالي و جرحي داشته اند، گفت: عمده کساني که از دوچرخه استفاده مي کنند بالاي 32 سال سن و 68 درصد از اين افراد مدرک ديپلم و زيرديپلم دارند.

وي افزود: 49 درصد از استفاده کنندگان دوچرخه در شهر داراي مشاغل آزاد و 61 درصد از افراد نيز داراي خودرو هستند اما براي تردد در سطح شهر از دوچرخه استفاده مي کنند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به افق هاي کوتاه مدت اين معاونت براي توسعه دوچرخه سواري در سطح شهر عنوان کرد: اجراي پروژه هاي نمونهو خاص، فرهنگسازي، چراغ دار کردن يک تقاطع به عنوان پايلوت مخصوص دوچرخه سواران و مناسب سازي و آزادسازي معابر خيابان سپه و خيام از جمله برنامه هاي کوتاه مدت اين معاونت است.

ميزاني پيوستگي مسيرهاي دوچرخه، ايمن سازي مسير ها و تقاطع ها و اتصال مسير سلامت به شهر را از برنامه هاي ميان مدت معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين دانست.

وي به برنامه هاي بلند مدت اين معاونت اشاره کرد و گفت: تدوين تقويم ويژه براي فرهنگسازي دوچرخه سواري، نشانه گذاري و تکميل مسيرهاي دوچرخه، اجراي طرح دوچرخه هاي اشتراکي، برقراري ارتباطات جهاني و کسب تجربه از کشورهاي موفق در اين زمينه از جمله اين برنامه هاست.

پايان پيام