پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۴/۱۲

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین:

رفع معضل ترافیک هسته مرکزی شهر قزوین در دستور کار قرار دارد

شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین بر لزوم گشایش گره های ترافیکی شهر تاکید کرد و گفت: رفع معضل ترافیک هسته مرکزی شهر قزوین در دستور کار قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ شیما زرآبادی پور در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: هسته مرکزی شهر قزوین از آنجا که دربرگیرنده بافت سنتی و تاریخی است، سیاست کلی و البته بهترین راهکار برای گشایش گره‌های ترافیکی آن به ویژه در ساعات اوج ترافیک، گسترش حمل‌ و نقل عمومی است که در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مباحث سخت‌افزاری و فیزیکی اقداماتی از جمله اصلاح هندسی، تنظیم زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی، کنترل حمل‌ونقل عمومی، ایجاد مسیرهای دوچرخه، نصب علائم عمودی و افقی و زیرساخت‌های مناسب توسط شهرداری انجام  شده است.

سرپرست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین افزود: با وجود رعایت و ایجاد تمام زیرساخت‌های مربوطه، به دلایلی مانند کاهش شدید ظرفیت معابر مرکزی، عدم اعمال قانون، اشغال ایستگاه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی به وسیله خودروهای شخصی و همچنین انسداد برخی مسیرهای دوچرخه به وسیله دستفروشان و مغازه‌داران شاهد بی‌نظمی و پس‌زدگی در ساعات اوج ترافیک هستیم که با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم، انتظام ‌بخشی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه در مباحث ترافیکی باید بحث روانی ناشی از ترافیک را جدی گرفت ، یادآورشد : تشویق و ترغیب شهروندان به خودداری از استفاده از خودروی شخصی به ویژه تک‌سرنشین و همچنین جایگزینی تاکسی و اتوبوس از راه‌های مهم کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر است.

زرآبادی پور افزود: همچنین از آنجا که از گذشته‌های دور بسیاری از کسبه بازار با استفاده از دوچرخه در محل کسب خود در خیابان امام خمینی(ره) و بازار سنتی قزوین حضور می‌یافتند، بستر توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برای امور روزمره در شهر ما فراهم است و به ویژه به واسطه بافت تاریخی آن، توسعه این فرهنگ می‌تواند در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی خیابان امام خمینی(ره) یکی از طرح‌های ترافیکی مرکز شهر است ، یادآور شد: با در نظر گرفتن مباحث میراثی و واحدهای تجاری آن اجرایی می‌شود و برای آن برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است.

زرآبادی پور افزود: در طرح بلندمدت علاقه به اجرای برنامه‌هایی مانند احداث تراموا، پیاده راه و طرح ترافیک محدوده تاریخی داریم، در میان‌مدت می‌توان طرح ترافیک ساعتی و خط ویژه شرقی غربی را در آن اجرا کرد و در کوتاه‌مدت نیز مناسب‌سازی پیاده‌روها و افزایش جذابیت پیاده‌روی از برنامه‌هایی است که اجرای آن می‌تواند مفید باشد.

سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری قزوین به اجرای کمربندی نسیم شمال اشاره کرد و گفت : نسیم شمال محوری است که از سال‌های گذشته گلایه‌های فراوانی درباره آن به شهرداری می‌شد در حالی که متولی اصلاح آن شهرداری نبود اما به دلیل اجرا نشدن پروژه کمربندی شهر از سوی نهاد مسوول، در نهایت با تصمیم مسوولان ارشد استان و به منظور بهبود عبور و مرور و رضایتمندی شهروندان، بهسازی این محور به شهرداری قزوین واگذار شد.

وی با بیان اینکه تمهیدات ترافیکی ویژه برای بهسازی محور نسیم شمال اتخاذ شده است ،اظهار داشت: به منظور اجرای هرچه بهتر طرح  وظایف دستگاه‌ها مشخص و به هر حوزه ابلاغ شده است و نصب تابلوهای انحراف مسیر در بخش‌های درون و برون‌شهری به وسیله شهرداری با همکاری اداره راهداری انجام شد.

زرآبادی پور ادامه داد: موضوعات زیرساختی از جمله نصب تابلوها و علائم مربوطه، تنظیم چراغ‌ها و پایش ساعات ترافیک به وسیله معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین انجام شده و با توجه به انجام وظایف شهرداری، انتظار می‌رود پلیس حضور فعال‌تری در زمینه انتظام بخشی داشته باشد.

وی تصریح کرد : طی مدت اجرای طرح یاد شده نقاطی که بیشترین بار ترافیکی ناشی از اجرای پروژه را داشته باشند به پلیس گزارش می‌شود تا انتظام بخشی در آن نقاط صورت گیرد.

به گفته وی همچنین در زمینه روشنایی نیز مکاتبات و پیگیری‌های لازم از استانداری و شرکت توزیع نیروی برق به منظور جلوگیری از بروز حادثه در معابر و تقاطع‌های تحت‌الشعاع این انسداد صورت گرفته است.

تهیه طرح جامع کاهش تصادفات در قزوین

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با بیان اینکه آماده تهیه طرح جامع کاهش تصادفات شهری هستیم، افزود: به منظور بررسی و تحلیل وضعیت تصادفات قزوین و رسیدگی به آن پیشنهاد می‌کنیم شورای پایش تصادفات استان با محوریت استانداری تشکیل شود و آمادگی خود را برای راه‌اندازی کمیته فنی آن در شهرداری بر مبنای آمار و اطلاعات موجود در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین اعلام می‌کنیم.

وی اظهار داشت: آمار فوتی‌های تصادفات درون‌شهری نگران‌کننده است و افزایش تلفات جانی ناشی از تصادفات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

زرآبادی پور ادامه داد: حاضر هستیم طرح جامع کاهش تصادفات قزوین را به صورت پژوهشی و تحلیلی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در این صورت مطالعات مربوط به پایش و بررسی دوره‌ای آمار تصادفات انجام می‌شود و چنانچه جلسات هفتگی ایمنی و پایش برگزار شود، می‌توان بر مبنای یک برنامه جامع، شاهد کاهش آمار تصادفات بود.

زرآبادی پور به ارتباط تنگاتنگ شهرداری قزوین با پلیس راهور اشاره کرد و افزود : این معاونت با تمام توان برای کاهش تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن با پلیس همکاری می‌کند.

پایان پیام

تصاویر مرتبط