چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۰۷

مصاحبه اختصاصی «ولایت» با سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین

فقر فرهنگ ترافیکی در قزوین/20نقطه حادثه‌خیز اصلاح می‌شود

شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به فقر فرهنگ ترافیکی در این شهر، از اصلاح 20 نقطه حادثه‌خیز در سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ حمل‌و‌نقل و جابجایی مسافر و کالا در جوامع پیشرفته امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است و جابجایی آسان، ایمن، راحت و اقتصادی حرف اول را می‌زند. تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برطرف کردن مشکلات محیط زیست به ویژه آلودگی هوا، حل مشکلات ترافیک و جابجایی و انتقال آسان و راحت مرم از جمله اهداف و خواسته‌های اصلی مسئولین و مردم است که با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی امکان‌پذیرست‌.

باید این فرهنگ‌ در همه شهروندان به ویژه در شهرهای بزرگ نهادینه شود که استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی یک فرهنگ و نیاز جوامع شهری محسوب می‌شود و توسعه وسایل عمومی درون‌شهری می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری از جمله ترافیک آلودگی صوتی را برطرف کند.

به منظور اهمیت موضوعات حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر قزوین و برای در جریان قرار گرفتن اقدامات معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری قزوین ‌«روزنامه ولایت» با مهندس «شیما زرآبادی‌پور» سرپرست این معاونت گفت‌وگویی ترتیب داد که در ادامه این گفت‌وگو‌ از نظرتان می‌گذرد.

در حال حاضر وضعیت ترافیکی سطح شهر قزوین چگونه است؟

در برخی خیابان‌ها واقعا آشفتگی ترافیکی را شاهد هستیم، پارک‌های دوبل، وجود وانت‌بارها و مشاغل مزاحم باعث نابسامانی ترافیکی در شهر هستند.

چه تدابیری برای حل آنها دارید؟

در هسته مرکزی شهر به دلیل عرض کم معابر امکان تعریض وجود ندارد و شخصا هم با تعریض معابر مخالفم و پلیس هم برای اعمال قانون و نظارت‌های بیشتر مسلما با محوریت‌هایی روبروست، اما با ما همکاری دارد. حقیقت این است تا فرهنگ برای مردم نهادینه نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد. مرکز کنترل ترافیک شهرداری قزوین جزو یکی از مراکز بسیار مجهز است و به لحاظ دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف سرعت شرایطمان با کلان‌شهرها برابری می‌کند. در حال حاضر 90 دوربین نظارتی و 30 دوربین ثبت تخلف سرعت داریم. نیروهای پلیس در مرکز کنترل مستقر هستند و روزانه در 2 شیفت کاری و در پیک شب و روز در حال اجرای قانون می‌باشند و در سطح شهر با تمام توان کار می‌کنند. واقعا از شهروندان می‌خواهیم که قانون را رعایت کنند و این‌طور نباشید که ما دائما اعمال قانون کنیم.

وضعیت ترافیک تقاطع‌های شهر چگونه است؟

در برخی اوقات پس‌زدگی ترافیک داریم و واقعا چراغ های راهنمایی هوشمندهم جوابگو نیست. قزوین جزو شهرهایی است که اکثر چهارراه‌هایش مجهز به چراغ هوشمند است. با این سیستم هوشمند که کنترل می‌شوند جزو برترین‌های کشور هستیم، اما زمانی که به مرحله‌ی اشباع از ترافیک‌ می‌رسند کار نمی‌کنند و به وظیفه‌ی هوشمند بودن خود و تقسیم بارهای ترافیکی عمل نمی‌کنند. در خیلی از تقاطع‌های شهر قزوین به خاطر پارک دوبل، اتوبوس‌های شهری نمی‌توانند عبور کنند و یا دور بزنند. به همین خاطر مجبور‌ند توقف کنند و ترافیک به دلیل یکپارچه بودن سیستم ‌تا تقاطع بعدی پس می‌زند و این‌گونه ‌گره و شرایط بحرانی برای ترافیک ایجاد می‌کند.

برای حل این معضل چه تدابیری دارید؟

برای این مشکل در حال برداشتن جدا کننده معبر در خیابان‌ها از جمله فلسطین‌شرقی هستیم، ولی واقعا اگر شهروندان رعایت کنند نیاز به این همه هزینه نخواهد بود. در کجای دنیا دائما پلیس وجود دارد و اعمال قانون می‌کند؟ ما از شهروندان فهیم بیشتر توقع ‌داریم ‌که قانون را رعایت کنند و هنجارشکن نباشند.

برای اصنافی که قانون را زیر پا می‌گذارند و باعث اخلال در نظم وایجاد ترافیک می‌شوند شهرداری اهرم قهریه دارد؟

برخی از اصنافی که ایجاد کننده‌ی ترافیک هستند بایستی خودشان ساماندهی کنند وگرنه می‌توانیم آنها را به حکم قانون پلمب کنیم. طبق ماده‌ی 55 آنهایی که باعث اخلال در نظم شدند مانند برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را می‌توانیم پملب کنیم، بنابراین بایستی خودشان برای ساماندهی این موضوع اقدام کنند که در این راستا چندین مغازه خود اقدام به ساماندهی نموده‌اند.

در خصوص وانت‌بارها چطور؟

در این حوزه مشکلات بسیار زیادی در شهر وجود دارد. حضور وانت‌بارهایی که در اثر شرایط نابسامان اقتصادی در سطح شهر رشد کردند را شهرداری به تنهایی نمی‌تواند ساماندهی کند. شهرداری حوزه وظایف و اختیاراتش در زیرساخت است. ما که زیرساخت حمل‌ونقل هوشمند را ایجاد کرده و در حال توسعه آن هستیم و زیرساخت معابر را مانند آرام‌سازی و ایمن‌سازی و سازماندهی و اصلاح هندسی، خط‌ کشی و ... با توجه به شرایط اقتصادی ایجاد کرده‌ایم، واقعا هر چه قدر هم که اعمال قانون شود، اما تا مردم خودشان نخواهند نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

به نظر شما آیا مبالغ جرائم پلیس در بحث نظم ترافیکی در شهر بازدارنده است؟

متاسفانه مبالغ جریمه بازدارنده نیست. افزایش تصادفات، پارک دوبل و عدم رعایت قانون و حادثه برای دوچرخه‌سواران در مسیر دوچرخه نشان می‌دهد که مردم قانون را رعایت نمی‌کنند و از طرفی اعمال قانون‌ها هم نتوانسته جلوی تخلفات را بگیرد. ما در حال حاضر با افزایش آمار حادثه برای دوچرخه‌سواران را در سطح شهر در مسیرهای دوچرخه مواجهیم که به دلیل پارک خودرو در کنار مسیر دوچرخه‌سواران است که دوچرخه‌سوار وقتی وارد مسیر تندراه می‌شود، دچار حادثه‌ می‌شود.

وضعیت استفاده از خودروی تک‌ سرنشین در قزوین چگونه است؟

متاسفانه وضعیت خوبی نداریم. واقعا تحمل پیاده‌روی در قزوین توسط مردم بسیار پایین است. در کشورهای دیگر پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه به یک فرهنگ تبدیل شده و مردم اکثر اوقات به صورت پیاده و یا با دوچرخه کارهایشان را انجام می‌دهند، ولی متاسفانه در شهر قزوین مردم برای کوچکترین کار از خودرو استفاده می کنند.

با این اوصاف به فرهنگ ترافیکی مردم شهر قزوین چه نمره‌ای می‌دهید؟

متاسفانه بسیار ضعیف است و من نمره‌ی رد می‌دهم.

سال‌های گذشته نیز معاونان و مدیران قبلی این معاونت نمره‌ی خوبی به فرهنگ ترافیک مردم قزوین نداده‌اند؛ چرا این وضعیت اصلاح نمی‌شود؟ چرا فرهنگ ترافیکی در مردم نهادینه نشده است؟

شاید دستگاه‌هایی که باید در امر آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در این حوزه کار می‌کردند کارشان را به خوبی و درست انجام نداده‌اند که ما در این حوزه مشکل داریم. تا زمانی که مردم قانون‌مدار نشوند و خودشان قانون را رعایت نکنند اعمال قانون و حضور پلیس چندان فایده‌ای نخواهد داشت و ما باز هم شاهد بی‌نظمی ترافیکی خواهیم بود متاسفانه در تحلیل‌های آماری از تصادفات بیشترین رده‌ی سنی تصادفات در سنین 20 تا 30 سال بود، یعنی اوج هیجان و نوجوانی، مقصرین و حادثه‌دیده‌ها نیز بی‌سواد یا زیر دیپلم بوده‌اند. من معتقدم که آموزش‌ها باید مستمر باشد و از نهادهای مجاری خودش اتفاق بیفتد تا تاثیرگذار باشد. همچنین باید از فضای مجازی استفاده کرد چرا که بیشتر مردم در این فضا اطلاعات را کسب می‌کنند. اعمال قانون هم می‌تواند کارگشا باشد، اما باید روی آموزش و فرهنگسازی بیشتر تمرکز کرد.

آیا آموزش‌های گذشته در این حوزه مستمر نبوده است؟

زمانی همیار پلیس را در مدارس اجرایی کردیم و بسیار هم تاثیرگذار بود، اما متاسفانه طرح‌ها مستمر و مداوم اجرایی نشد و با رفتن یک مدیر این طرح‌ها هم فراموش شد، واقعا جای آموزش در این حوزه خالی است و بایستی از دوران کودکی نهادینه شود.

بحث تصادفات درون‌شهری پیش آمد؛ لطفا در خصوص مهمترین معابر و خیابان‌هایی که بیشترین آمار تصادف را دارند توضیح بفرمایید؟

در پایش تصادفات که سالیانه انجام می‌شود رفع نقاط حادثه‌خیز را در دستور کار داریم. به فراخور میزان تصادفاتی که در خیابان‌ها داریم و نوع برخورد و علت تامه تصادفات، نقاط حادثه‌خیز نیز اصلاح می‌شوند. امسال اتفاق خوبی که افتاد در کمیته پایش تصادفات استان سه نقطه مشخص شد و برای رفع نقاط حادثه‌خیز مشترکا با پلیس به اجماع رسیدیم. شهرداری با توجه به نگاه وسیعی که در این حوزه دارد و «شعار راه مشترک، مسئولیت مشترک و هیچ‌کس نباید در معابر شهر قزوین بمیرد» خواستار افزایش اصلاح نقاط حادثه‌خیز از سه نقطه به 5 نقطه شد.

برای امسال چند نقطه حادثه‌خیز اصلاح خواهد شد؟

ما حداقل برای امسال 20 نقطه حادثه‌خیز برای اصلاح در دستور کار قرار داده‌ایم و یک قرارداد با دانشگاه بین‌المللی برای انجام کار کارشناسی نیز منعقد شده است تا طرح جامع کاهش تصادفات با هدف تحلیل تصادفات و ارائه راهکار برای چشم‌انداز آینده تهیه شود.

این نقاط حادثه‌خیز در کدام مناطق شهر قرار دارند؟

با وجود اینکه بسیاری از این نقاط در محدوده‌ی خدماتی شهر قزوین نیست، ولی به این موضوع ورود کرده‌ایم؛ به عنوان نمونه در بلوار ابوترابی دوربرگردانی حادثه‌خیز بود که تصادفات جرحی و فوتی نیز داشت و مسدود شد. همچنین در پل شرکت نفت نیز با توجه به اینکه خودروها به طرز ناایمنی دور می‌زدند، در این راستا طرحی را به استانداری قزوین ارسال کردیم و خواستار همکاری مشترک با شرکت نفت و اداره‌ی راهداری شدیم تا بتوانیم احداث دوربرگردان ایمن را در زیر تقاطع غیرهمسطح شرکت نفت داشته باشیم که منتظر جواب استانداری هستیم. در بلوار شهید چگینی هم آمار تصادفات بالایی را شاهد هستیم و نیازمند اصلاح هندسی در محدوده‌ی زمین‌های ارتش هستیم تا بخشی از فنس‌های موجود را کنار بزنیم و اصلاح هندسی ایجاد کنیم و دوربین ثبت تخلف سرعت نیز در این محور نصب کنیم. متاسفانه در بلوار امام علی(ع) نیز تصادفات فوتی داشته‌ایم که برای ایمن‌سازی محدوده‌ای نرده‌کشی خواهد شد تا دسترسی محدود شود و همچنین جانمایی برای نصب دوربین ثبت تخلف سرعت لحاظ شده است.

آیا جاده‌ی سلامت نیز جزو محورهایی است که حادثه‌خیز باشد؟ در این محور سرعت خودروها بسیار بالاست.

عقبه جاده سلامت یک مسیر تاریکی بود که هیچ کارایی نداشت. شهرداری قزوین شرایط خوبی را در این مسیر با ایجاد مسیرهای پیاده‌روی و مسیر دوچرخه، نور و روشنایی آماده کرد، اما در حال حاضر به مکانی برای دور دور کردن خودروها و ترددهای نابجا با سرعت‌های بسیار بالا تبدیل شده است. در این مسیر نیز قرار است دوربین پلاک‌خوان و ثبت تخلف سرعت نصب شود، ولی تک‌تک این دوربین‌ها با توجه به بسترهای مخابراتی که نیاز است هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

این هزینه‌ها چقدر است؟

نصب یک دوربین و هزینه‌های فراهم کردن فیبر نوری نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد، اما ما مجبوریم به دلیل عدم رعایت شهروندان در سرعت مطمئنه و فرهنگ نادرست هزینه کنیم تا شاهد به خطر افتادن جان شهروندان نباشیم. حد فاصل تقاطع دادگستری تا تقاطع 22 بهمن نیز دچار نابسامانی و آشفتگی ترافیکی بسیار زیادی هستیم خودروهای تاکسی و سواری که در تقاطع تجمع می‌کنند در این وضع نقش بسیار مهمی دارند.

آیا برای اصلاح این محور تدابیری اندیشیده شده است؟

در این محور نیز دچار مشکلات زیادی هستیم. واقعا در کدام شهر دنیا و یا ایران اجازه داریم که در تقاطع ورودی شهرها مسافر ‌سوار یا پیاده کنیم؟ مگر قزوین پایانه ندارد؟ تاکسی‌های شهرهای اطراف در تقاطع 22 بهمن تجمع می کنند . 530 تاکسی کرایه در حال رفت‌وآمد روزانه در تقاطع 22 بهمن هستند. مسافری که در این مکان می‌ایستد از هیچ امکاناتی برخوردار نیست. ما در حال ساماندهی این موضوع هستیم؛ چرا که تردد این تعداد خودروها باعث خلل در تردد سایر تقاطع‌ها خواهد شد. در موضوع ساماندهی تقاطع 22 بهمن نیازمند همکاری و مشارکت استانی هستیم.

نمی‌توان از پایانه نسیم شمال که سال قبل آماده شد برای ساماندهی این تاکسی‌ها استفاده کرد؟

این پایانه در حال بهسازی و آماده‌سازی می‌باشد تا خطوط تاکسی‌های کرایه و اتوبوسرانی به داخل پایانه بروند. همچنین یک خط اتوبوس یا مینی‌بوس به صورت رایگان و رفت و برگشتی مسافران را به داخل پایانه ببرند.

چرا اجرایی نمی‌شود؟ قرار بود از سال قبل این پایانه مکان استقرار تاکسی‌های کرایه باشد؟

برای این موضوع هر هفته جلسات متعددی تشکیل می‌شود در این راستا، ناجا، پلیس راهور و راهداری، پایانه‌ها هماهنگ هستند اما به یک همت جمعی برای اجرای آن نیاز داریم که مصوبات را بدهند تا کار را اجرایی کنیم. در دوره‌های گذشته شهرداری اقداماتی از جمله احداث تقاطع‌‌های غیرهمسطح را در دستور کار قرار داد.

نظر شما در خصوص احداث این پل‌ها چیست؟

برخی منتقدین و کارشناسان معتقدند که برخی از این‌ها مانند پل نادری تاثیری در بهبود ترافیک نداشت. هر مدیری در مدت مدیریتی خود با نگاه بلند مدت طرح‌هایی را اجرا می‌کند؛ از طرف دیگر هر طرحی که اجرایی می‌‌شود با توجه به سند بالا دستی اجرایی نشده است. 

این سند بالادستی همان طرح جامع ترافیک است؟

طرح جامع ترافیک در سال 92 ـ 93 به تصویب و ابلاغ رسید و الان زمان بازنگری طرح است. در حال حاضر نیز خیلی از طرح‌هایی که طبق این طرح جامع باید اتفاق می‌افتاد و اجرایی می‌شد هنوز محقق نشده است. ما ناگزیر هستیم و نمی‌توانیم در دهه قبل زندگی کنیم و هیچ توسعه‌ای نداشته باشیم. ما پله پله به احداث تقاطع غیرهمسطح یا دیگر طرح‌های فنی می‌رسیم. وقتی تقاطع اشباع است و چراغ راهنمایی نیز جواب نمی‌دهد به فکر طرح بعدی باید باشیم این طور نیست که بی‌حساب بگوئیم نهضت پل‌سازی راه افتاده است. از طرف دیگر پس از احداث تقاطع غیرهمسطح باید تکمیل رینگ اتفاق بیفتد تا بهبود ترافیک را شاهد باشیم.‌ برخی منتقدین می‌گویند که در برخی مسیرها نیاز به پل‌سازی نبود. اما باید دید وقتی در شبکه، کل رینگ را داشته باشیم در بهبود روند ترافیک تاثیر زیادی خواهد داشت. همیشه در هر سیستم یکسری افراد منتقد هستند. ممکن است یک عده دیگر هم ایجاد پیاده‌راه را جایز ندانند و منتقد آن باشند.

موضوع پیاده‌راه پیش آمد، مگر در طرح جامع برای خیابان خیام پیاده‌راه تعریف نشد؟

در هسته مرکزی شهر و طرح جامع ترافیک سه قسمت شامل خیابان امام خمینی، خیام و آزادی برای پیاده‌راه لحاظ شده بود اما ما فقط توانستیم در بخشی از میدان آزادی پیاده راه ایجاد کنیم که به دلایل مختلف این طرح در نقاط دیگر اجرایی نشد.

طرح اجرای بی‌آرتی به کجا رسید؟

قرار بود خط ویژه اتوبوس در شهر قزوین داشته باشیم. یک خط ویژه اتوبوس از شمال به جنوب و شرق به غرب در طرح جامع ترافیک شهر قزوین دیده شده است و بایستی این طرح اجرایی شود و وزارت کشور نیز از شهرداری قزوین برای اجرای طرح جامع مخصوصا در این موضوع خواسته که مصمم‌تر باشد. این خط ویژه مبدا و مقصدی دارد و باید سعی کنیم از مسیری عبور کند کمترین زمان حرکتی را داشته باشد که بتواند با سرعت بالا حرکت کند و از طرفی یک مبدا و مقصد مناسب داشته باشد.

آیا برای مبدا و مقصد خط ویژه مکان‌یابی شده است؟

برای این موضوع ضلع غربی میدان مینودر در حال جانمایی یک پایانه هستیم که مقصدی برای خط ویژه اتوبوس در قزوین خواهد شد.

مسیر این خط ویژه چگونه است؟

از تقاطع 22 بهمن به سمت میدان مینودر و در قسمت شمالی به جنوبی نیز راستای شهر قزوین را طی می‌کند.

این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در این راستا در حال اصلاح خطوط اتوبوسرانی هستیم و قرار است همپوشانی‌های موجود در این خطوط را برطرف کنیم؛ چرا که یکی از مشکلاتی که داریم این موضوع است. ما بایستی چند خطوط اصلی داشته باشیم و مابقی به عنوان جمع کننده مسافر برای خطوط اصلی باشند تا صرفه‌جویی در زمان برای مسافران ایجاد شود. بر این اساس بر مبنای میزان مسافر خطوط اصلی شناسایی می‌شوند.

آیا قبول دارید در حوزه پایانه‌ها در شهر قزوین کم کاری شده است؟

واقعا در این حوزه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است. ما می‌گوئیم به شهر قزوین بیائید اما واقعا برای مسافرانی که از خارج استان می‌آیند یا شهرک‌های اقماری قزوین پایانه مناسبی داریم؟! به نظرم در این حوزه اعتبار کمی هزینه شد و خوب کار نکردیم و در این حوزه نمره خوبی به خودمان نمی‌دهم.

آیا تکمیل پل امام رضا برای امسال به نتیجه می‌رسد؟

طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری این اتفاق باید در امسال بیفتد و همکارانم در معاونت عمرانی استارت پروژه را زده‌اند و تمام تلاش‌ها بر این است که امسال به بهره‌برداری برسد.

در دوران کرونا به دلیل کنترل شیوع بیماری، اتوبوسرانی تعطیل شد. چه میزان خسارت در این دوران تا شهریور ماه امسال به ناوگان حمل و نقل شهر وارد شد؟

شیوع ویروس کرونا از یکم اسفندماه تا پایان شهریور ماه امسال حدود 5/23 میلیارد تومان خسارت به این حوزه وارد کرد. در این مدت سازمان حمل و نقل و ترافیک حدود 850 میلیون تومان خسارت ناشی از کاهش درآمد پارکینگ‌ها و کارت‌ پارک‌ها و ... داشته و در سازمان اتوبوسرانی خسارت کرونا شامل تعطیلی و کاهش ظرفیت ناوگان، کاهش مسافر و ... به مبلغ 11 میلیارد تومان و 150 میلیون بوده است. همچنین در بخش تاکسیرانی نیز 8 میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت ناشی از کاهش درآمد صدور پروانه، زیان رانندگان، کاهش درآمد جایگاه‌های سی ان جی و ... وارد شده و به مرکز کنترل ترافیک یک میلیارد و 900 میلیون تومان بر اثر ایجاد تاخیر در خرید دوربین‌ها به دلیل شیوع کرونا خسارت وارد شده است. همچنین در بخش پایانه‌های مسافربری یک میلیارد و 400 میلیون تومان به دلیل کاهش درآمدها خسارت وارد شده است.

در حال حاضر چه تعداد پارکینگ در سطح شهر وجود دارد؟ چرا پارکینگ‌های سطح شهر تنها توسط شهرداری اداره نمی‌شود و شاهد چندگانگی در این موضوع هستیم؟

درسالهای گذشته پارکینگ‌های غیرهمسطح در پروژه‌های سرمایه‌گذاری قبلی جزو سهم شهرداری آورده شده است که پارکینگ مهر و ماه، پارکینگ طبقاتی فردوسی نیز از جمله این پروژه‌هاست اما به لحاظ تحویل گرفتن آنها دچار چالش هستیم. حدودا 3200 جای پارک در فضای پارکینگ‌های شهر داریم همچنین 11 پارکینگ غیرطبقاتی، 5 پارکینگ خصوصی هم با شهرداری کار می‌کنند. مشکل بزرگی در این خصوص داریم که اولا متولی پارکینگ‌ فقط شهرداری قزوین نیست. بسیاری از کسانی که زمین خالی دارند با مجوز اصناف زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند و ما هیچ نظارتی نمی‌توانیم داشته باشیم که بارها مکاتبه با فرمانداری و استانداری قزوین شده که این موضوع تعیین تکلیف شود. پارکینگی که تحت نظارت و مدیریت شهرداری قزوین است طبق اصولی اداره می‌‌شود اما پارکینگ‌های دیگر که مشخص نیست چگونه اداره می‌شوند در سطح شهر وجود دارند که علی‌رغم اینکه خواستار ساماندهی و تعیین تکلیف این موضوع شده‌ایم اما خروجی نداشته‌ایم.

وضعیت مسیرهای دوچرخه‌‌سواری در شهر قزوین چگونه است؟ آیا برای امسال افزایش طول مسیر در دستور کار قرار دارد؟

در حال حاضر 50 کیلومتر مسیر دوچرخه داریم که سعی داریم تاپایان سال به 70 کیلومتر برسانیم و هدفمان فقط افزایش مسیر و ایجاد زیرساخت نیست. ما در حال حاضر پایش مسیرهای دوچرخه‌سواری را در دستور کار داریم و بازدید دریچه‌های فاضلاب و هرس درختان در مسیر دوچرخه‌سواری را اجرایی کرده‌ایم. همچنین در حال تدوین سند دوچرخه بر مبنای آمار هستیم.

این سند چگونه تدوین می‌شود؟

امسال یک سری پرسش‌نامه‌‌های جامعی را تهیه کردیم که در آن از کسانی که دوچرخه سوار هستند نظرسنجی شده تا مشکلات و توصیه‌ها توسط آنان ثبت شود که پس از آماربرداری و تحلیل، سند توسعه دوچرخه تدوین خواهد شد. با توجه به اینکه قزوین خاستگاه دوچرخه‌سواری در گذشته بوده است، پیشنهاد «پایتخت دوچرخه‌سواری ایران» به وزارت کشور ارائه شده است. در همین رابطه در حال مذاکره با یک سرمایه‌گذار هستیم تا شاهد دوچرخه‌های نسل سه و چهار در سطح شهر قزوین باشیم.

گفت‌وگو از پروین شهسواری

پایان پیام

تصاویر مرتبط