دوشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۱۹

به منظور ارتقای دانش ترافیکی شهروندان و کاهش تصادفات صورت گرفت؛

تدوین برنامه فرهنگ ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین

سعید مافی، مدیر امور فرهنگی و آموزش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین از تدوین برنامه‌های فرهنگ ترافیک در این معاونت با هدف ارتقای آگاهی عمومی در زمینه رعایت موضوعات حمل‌ونقل و ترافیک شهری و کاهش آمار حوادث رانندگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ مافی اظهار کرد: به منظور جریان‌سازی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه رعایت موضوعات حمل‌ونقل و ترافیک شهری و کاهش آمار حوادث رانندگی، آموزش و فرهنگسازی در چهار حوزه مد نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین است.

او، آموزش و فرهنگسازی برای شهروندان را یکی از این چهار حوزه عنوان کرد و افزود: در این راستا اقداماتی به انجام رسیده است که ارائه آموزش‌های فراگیر با استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی شهرداری، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بالا بردن سطح آگاهی شهروندان نسبت به خطرات رعایت نکردن مقررات ترافیکی از طریق تولید و انتشار پیام‌های ایمنی و هشداردهنده با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و همچنین ترغیب و ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و پاک‌ترین وسیله برای سفرهای درون شهری از جمله آنها به شمار می‌رود.

مافی؛ تبیین رعایت فرهنگ ترافیک به عنوان نماد شهروند متمدن، تبدیل ضرورت رعایت مقررات ترافیکی به مطالبه عمومی و تقبیح رفتارهای پرخطر راکبان وسایل نقلیه در انظار و افکار عمومی را از دیگر اقدامات این حوزه نام برد.

این مسئول با اشاره به آموزش تخصصی کارکنان و رانندگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین به عنوان یکی دیگر از چهار حوزه‌ی یاد شده، ادامه داد: طراحی و تدوین دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای کارکنان و رانندگان به منظور فراگیری نحوه رفتار مناسب با شهروندان و انجام دقیق و صحیح وظایف در این راستا به انجام می‌رسد.

مدیر امور فرهنگی و آموزش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ فرهنگسازی با محوریت باورهای دینی و اخلاقی را سومین حوزه عملکردی آموزش و فرهنگسازی در این معاونت دانست و بیان کرد: تبیین لزوم رعایت مقررات ترافیکی به عنوان حق‌الناس، معرفی پایبندی به رعایت مسائل ترافیکی به عنوان یک ارزش اخلاقی و اجتماعی و همچنین استفاده از ظرفیت مساجد برای جریان‌سازی در عرصه فرهنگ ترافیک از دیگر محورهای فعالیت معاونت در این حوزه است.

مافی بر فرهنگسازی با محوریت کودکان و نوجوانان به عنوان دیگر حوزه آموزشی و فرهنگی معاونت متبوع خود تاکید و اضافه کرد: در این راستا فعالیت‌هایی نظیر همکاری با آموزش و پرورش برای آشنا کردن دانش‌آموزان با فرهنگ ترافیک از طریق اعزام مربی به مدارس و انجام برنامه‌های فرهنگی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی، نمایش، مسابقه، اهدای کتاب و هدایای آموزشی با موضوع ترافیک و همچنین برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان در پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین به انجام می‌رسد که البته در سال جاری با شیوع کرونا، برگزاری این برنامه‌ها با محدودیت مواجه شده است.

او اقدامات انجام شده در اجرایی کردن برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را مد نظر قرار داد و گفت: راه‌اندازی صفحه اینستاگرام به نشانی @trafficqazvin توسط روابط عمومی این معاونت با هدف انتشار مطالب، فیلم و عکس‌های آموزشی و هشداردهنده مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری با هدف افزایش آگاهی عمومی در زمینه رعایت مسایل ترافیکی و بارگذاری روزانه و مستمر محتوای تولیدی در آن از جمله این اقدامات است.

این مسئول اضافه کرد: تولید و انتشار مطالب آموزشی در قالب جزوه، اینفوگرافیک، انیمیشن، تیزر و... در پورتال اطلاع‌رسانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین به نشانی traffic.qazvin.ir، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز نصب بیلبرد حاوی پیام‌های آموزشی و هشداردهنده در زمینه مراعات مقررات حمل‌ونقلی و ترافیکی در سطح شهر نیز در این راستا صورت می‌گیرد.

مافی همچنین مواردی مانند؛ وظایف عابر پیاده در قانون، آموزش ترافیک به گروه‌های مختلف سنی کودکان، ایمنی عابران پیاده، اخلاق حرفه‌ای در رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی، آشنایی با رفتارهای نامناسب ترافیکی کودکان، آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان، اصول اولیه دوچرخه‌سواری و نکات مهم برای دوچرخه‌سواری ایمن را از عناوین جزوات و محتوای آموزشی منتشر شده برشمرد.

پایان پیام

تصاویر مرتبط